Przepisy ruchu drogowego

Menu:

Hamowanie

6 kwietnia 2020 r.


Ustawa "Prawo o ruchu drogowym" Oddział 3 - Art. 19. 1.

Kierujący pojazdem jest obowiązany:

1) jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym;

2) hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia;

3) utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.


Prędkość pojazdu – jest to droga jaką przejedzie pojazd w określonym czasie. Na długość drogi zatrzymania pojazdu, oprócz drogi przebytej w czasie rzeczywistego hamowania, istotny wpływ ma również droga przebyta w czasie reakcji kierowcy oraz droga przebyta w czasie uruchomienia hamulca. Jako średnic czas reakcji kierowcy wraz z czasem uruchomienia hamulców przyjmuje się zwykle wartość 1 sekundy.

Rysunek

Hamowanie ma na celu zmniejszenie prędkości w czasie jazdy lub zatrzymanie pojazdu. Hamować należy w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia. Jadąc za pojazdem lub zbliżając się do przeszkody należy utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu. Należy przewidywać potencjalne zagrożenia i być przygotowanym na reakcję. Gwałtowne hamowanie, raptowne ruchy kierownicą, może być przyczyną utraty panowania nad pojazdem i może doprowadzić do niekontrolowanego poślizgu.


Droga zatrzymania pojazdu składa się z:

1. drogi przebytej w czasie reakcji kierującego pojazdem, od momentu zauważenia przez niego przeszkody, do chwili podjęcia decyzji o hamowaniu i do chwili uruchomienia hamulców,

2. drogi przebytej w czasie uruchomienia i zadziałania hamulców, to jest od momentu uruchomienia hamulców do chwili rozpoczęcia hamowania za pomocą tego układu,

3. drogi przebytej przez pojazd w czasie działania hamulców do momentu zatrzymania pojazdu.


Rysunek

Droga hamowania pojazdu zależy od:

1. prędkości z jaką porusza się pojazd,

2. warunków atmosferycznych (wilgotność, mgła, opady),

3. rodzaju nawierzchni (asfalt, kostka kamienna itp.),

2. stanu nawierzchni (sucha, mokra, ośnieżona, gołoledź, posypana piaskiem, grysem),

4. stanu technicznego pojazdu (stan ogumienia, sprawności układu hamulcowego),

5. stanu psychofizycznego kierującego pojazdem (zmęczenie, zażycie leków osłabiających zdolności psychomotoryczne).


Droga hamowania rośnie wraz z kwadratem prędkości, tzn. że zwiększenie dwukrotne prędkości zwiększa drogę hamowania czterokrotnie, a trzykrotne zwiększenie prędkości wydłuża drogę hamowania dziewięciokrotnie itd.


Rysunek

Czynniki wpływające na czas reakcji kierującego:

1. widoczność (warunki atmosferyczne, czystość szyb),

2. natężenie ruchu,

3. doświadczenie kierowcy,

4. stan emocjonalny osoby kierującej pojazdem,

5. stopień zmęczenia fizycznego i psychicznego,

6. wiek,

7. pora doby,

8. ewentualny stopień spożycia środków odurzających, lekarstw, alkoholu,

9. ewentualne wady wzroku.


PAMIĘTAJ! Niemożliwe jest w czasie jazdy natychmiastowe zatrzymanie pojazdu w miejscu.


Droga hamowania liczona od momentu zauważenia przeszkody do zatrzymania pojazdu. W porze nocnej czas reakcji wydłuża się o ok. 0,20 sekundy, co przy prędkości 90 km/h oznacza wydłużenie drogi hamowania o 5 metrów.

Do góry

DO GÓRY